Аматорські нариси. Моя версія стола MFT

Тема у розділі 'Деревообработка', створена користувачем Whisker, 3 гру 2017.

  1. Whisker

    Whisker Інженер

    Повідомлення:
    770
    Симпатії:
    1.982
    Адреса:
    Київ
    Кожен раз, приступаючи до будь-якої роботи з деревом виникає питання робочого місця.
    Якщо це все на рівні хобі, можна скористатися умовною "табуреткою", якою може слугувати будь-який стіл, опора з піддонів тощо. Але рано чи пізно настає момент, коли хочеться і зручності у процесі, і швидкості виконання, і вищий рівень безпеки. Отже, час звернутися до професійних рішень.
    Що нам пропонують на вибір? (Фото не додаю, щоб не засмічувати тему).
    1. Класичний столярний верстак. Масивна дерев"яна споруда. При всіх його перевагах для роботи з ручним інструментом, він займає багато місця. Ручна обробка деревини - справа десь медитативна, сам процес триває довго, результату можна не дочекатися. В наш час важко знайти час на участь в такому процесі, тому виготовлення або придбання такого девайсу втрачає
    сенс. Електроінструмент примушує шукати більш вдале робоче місце.

    2. Верстак,що складається. Гуглити можна "верстак волькрафт". Звичайно, в умовах квартири, балкону тощо він чи не єдине рішення. І для початківця варто починати саме з нього. Згодом він переростає у додаткове робоче місце, або зручну підставку,що теж не погано. Правда на ньому не реально робити деякі ручні роботи, бо конструкція легка і може перекинутися.

    3. Верстак Козлова. Гуглити можна по саме такій назві. Досвід експлуатації (я робив таку штуку) показує, що основна ідея - перфорована поверхня, яка дозволяє кріпити за допомогою зажимів та упорів практично будь-яку заготовку. Саме на ньому було зроблено багато речей з дерева по господарству, які не вимагають столярної точності (будка, всякі підставки для квітників, драбинки тощо).

    4. Стіл типу MFT (MultiFunction Table) фірми Festool. Не знаю, чи саме вони винайшли таке рішення, але, на мою думку, є сенс таке повторити таке хоча б у лайт - версії.
    Отже, на ньому і зупинимось. Звичайно, я далеко не перший, хто намагається клонувати відомий пристрій. Просто це ще одна спроба удосконалити робоче місце з того, що є під руками і отримати новий досвід.

    Щоб створити щось подібне на MFT, дуже бажано зразу уявляти з чого і як буде робитися кожен елемент конструкції. Тому варто накидати ескіз та підібрати матеріал. У якості поверхні вирішив використати шмат OSB товщиною 18мм, який довго валявся. Власне, він і визначив рельні розміри стола. Він просто був розмічений по мінімуму до рівного прямокутника і був відкладений доки не зробиться каркас.

    Виготовлення каркасу.
    Каркас або коробку було зроблено з соснових брусків 40х40мм. Бруски були простругані електрорубанком та прифуговані під склейку ручним рубанком. Клей ПВА Eskaro B3. Клеївся "бутербродом" по 3 бруски у струбцинах. Виходить клеєний брус 40х120. Фуганку та рейсмусу я не маю, тому далі кожен виганявся за допомогю електрорубанка -грубо, та ручного -в розмір.
    Кромка виводилася за допомогою фрези з підшипником під правило.
    Далі в кожній дошці вибиралася чверть. Глибина посадки була трохи більше,ніж товщина OSB. Краї чверті підчищав фрезером.
    Каркас збирався на класичне столярне з"єднання "шип-паз". Спочатку пробував вибирати пази циркуляркою, але мене не влаштувала точність, тому знову використав фрезер. Ширина паза - 16мм, якраз під фрезу. Щоб не помилитися, що і де різати у скетчапі намалював модельку з"єднання, потім розмітив кожну дошку.
    Довжина шипа (глибина паза) зроблені з запасом. При склеюванні важливо добре виставити кут 90 градусів. Тому склеювався каркас столу у чотири етапи. Збирається каркас насухо та маркіруються заготовки по номерах (1,2,3,4) та початок і кінець кожної.
    Перший етап. Спочатку склеїлися 2 заговки в шип-паз під кутом 90. Перша заготовка закріпляється до столу руба двома струбцинами. До неї з"єднується друга по шипам та пазам, поки що просто строїть руба - без фіксації. Тепер фіксується кут за допомогою шматка ДСП с рівним кутом. І лише тепер друга заготовка фіксується до поверхні столу. Лишаємо сохнути.
    Другий етап повторює перший, але клеяться заготовки 3 та 4.
    Після цього отримуємо дві Г-подібні клюшки.
    Третій етап. Клеїмо кінець другої до початку третьої заготовки. Це третій кут.
    Четвертий етап. Дерево трохи грає, тому зловити щільне з"єднання складно. Я насухо стягнув і зробив отвір під шкант. Потім,намастивши з"єдання клеєм,загнав шкант у отвір. Нехай сохне.
    Після висихання шипи,що стирчать підрізаються пасовкою, а шкант - стаместкою. далі підшліфовуємо шліфмашиною.
    Каркас готовий. Перевірка діагоналей показала, що вийшов рівний прямокутник.
    Додаю фото.
    Далі буде.
    0_original_MFT.jpg 1_kromka.JPG 2_prostavka.JPG 3_kromka.JPG 4_model_mft_rama.JPG 6_zagotovky_karkas.JPG 7_karkas_sborka_1.JPG 8_karkas_sborka_2.JPG 9_karkas_sborka_3.JPG 10_karkas_sborka_4.JPG
     
    Останнє редагування: 3 гру 2017
    bogdansv та pas подобається це.
  2. pas

    pas Заслужений майстер

    Повідомлення:
    1.439
    Симпатії:
    2.412
    Адреса:
    Polissya 50° 35' 16,08" N, 27° 35' 52,64" E
    В полку столярів прибуло!?
     
    Whisker подобається це.
  3. Whisker

    Whisker Інженер

    Повідомлення:
    770
    Симпатії:
    1.982
    Адреса:
    Київ
    Каретка.
    Для вирізання пазів для фрезера використав імпровізовану каретку. Конструкція така: перша рама збирається з 4-х елементів. Два паралельних бруска з вибраною чвертю - заготовки з дверної коробки. Чверті слугують направляючими для другої рами. Перша рама слугує для кріплення конструкції до будь якого столу.
    Друга рама слугує для грубого позиціювання каретки над заготовкою. Під час роботи просто фіксується струбциною. На другому каркасі на меблевих напрявляючих іздить каретка з фрезером. Човгаючи туди-сюди і помалу додаючи глибину,вибирається потрібний паз.



    Посадка поверхні на місце.
    Шмат OSB,що раніше був розмічений, перевіряється по розмірах і обрізається так,щоб
    він щільно сів в каркас. Різав за допомогою заглибної пили по шині.
    Перед посадкою поверхню шліфонув, щоб зняти лак.
    Каркас підганяється по посадці поверхні підзалице за допомогою ручного рубанка і шліфмашини.
    Звичайно, можна було обігнати фрезою з підшипником, але так виявилося зручніше.
     

    Вкладення:

    • karetka_1.JPG
      karetka_1.JPG
      Розмір файлу:
      120,4 КБ
      Переглядів:
      29
    • karetka_2.JPG
      karetka_2.JPG
      Розмір файлу:
      114,2 КБ
      Переглядів:
      26
    • karetka_3.JPG
      karetka_3.JPG
      Розмір файлу:
      112,4 КБ
      Переглядів:
      28
    • posadka_lista.JPG
      posadka_lista.JPG
      Розмір файлу:
      188,5 КБ
      Переглядів:
      28
    bogdansv та pas подобається це.
  4. Whisker

    Whisker Інженер

    Повідомлення:
    770
    Симпатії:
    1.982
    Адреса:
    Київ
    Виготовлення отворів.
    Спочатку треба зробити розмітку. Оригінальний MFT має сітку 96мм з діаметром отворів 20мм.
    Оскільки звичайна струбцина у отвір не лізе, вирішив зробити ці отвори більші. Розмір сітки визначається з промислового столярного стандарту "Система32". Це значить, що всі отвори у будь-якій заготовці мають знаходитися у вузлах сітки розміром 32мм.
    Виробництву на потоці дуже просто тоді виготовити кондуктори під будь-які отвори. Власне 96мм і є трьохкратний розмір 32мм. Звичайно, я планував робити саме 96мм. Але по факту розмітив сітку на 92 мм. Стіл отримав поле 9х7 отворів і я зрадів, що так ладно вийшло. Але коли зрозумів,що помилився, було вже пізно. Зрештою, ніщо не заважає колись потім виготовити нову поверхню з потрібною сіткою.

    Є у мене набір кільцевих свердл, з допомогою якого я хотів перфорувати поверхню. Думав, закріплю дриль в стійку і послідовно обійду весь стіл. А пробне свердління показало, що такі "коронки" довго не протягнуть. Дерево починає диміти та горіти. Тому отвори робилися за допомогою кондуктора та фрезера з копіровальною втулкою. Діаметр отвору в поверхні вибрав 32мм. В нього влазить струбцина після невеличкої доробки на точилі, а також влазить сантехнічна труба на 32мм. З неї зручно робити різні упори.
    Діаметр отвору кондуктора розраховується так: віднімаємо від діаметра отвору поверхні пів-діаметра фрези і додаємо пів-діаметра копіровальної втулки. 32-6/2+12/2= 35мм. Діаметр фрези - 6мм, копіровальної втулки -12мм.
    Отже, для кондутора потрібна коронка на 35 мм. Якраз така і є в наборі.
    Взяв полосу фанери 12мм і просвердлив коронкою на 35мм. Задимів все приміщення, але кондуктор було зроблено. Далі все просто - позіціонуємо кондуктор у вузлах сітки та обганяємо по втулці, поступово заглиблюючись. Далі наступний отвір і так весь ряд. Переставляємо на інший ряд і так до кінця.
    sverdla.JPG shablon_1.JPG shablon_2.JPG frezer_otvir_1.JPG frezer_otvir_2.JPG frezer_otvir_3.JPG frezer_otvir_4.JPG
     
    bogdansv та rondlyk подобається це.
  5. Whisker

    Whisker Інженер

    Повідомлення:
    770
    Симпатії:
    1.982
    Адреса:
    Київ
    Отвори під ніжки.
    Перед тим, як облаштовувати периметр, зробив отвори під кронштейни, до яких кріпитимуться ніжки.
    Ідея кронштейну та поворотних ніжок зрозуміла з ескізу в скетчапі.
    Кронштейни поки що мають вигляд обрізків з кутника, до них час дойде, коли погода не дозволить працювати з деревом і прийде час металу.
    Для кріплення використав меблеві болти діаметром 8мм з широкою головкою. Спочатку сведлом Форснера зробив посадочні місця під головку. Гостра частина зразу показала центр. Далі пройшов звичайним сведлом на 8 та посадив всі болти. Навпаки свердлити не можна - не зловиться центр. Тепер можна монтувати периметральний профіль.
    mft_nogi.JPG otvir_bolt_1.JPG otvir_bolt_2.JPG otvir_bolt_3.JPG otvir_bolt_4.JPG otvir_bolt_5.JPG
     
    bogdansv подобається це.
  6. Whisker

    Whisker Інженер

    Повідомлення:
    770
    Симпатії:
    1.982
    Адреса:
    Київ
    У оригінального стола по периметру йде профіль до якого можна закріпити різні приладдя,зокрема каретку для шини. Звичайно, я також планував закріпити на своєму столі щось подібне.У якості профілю можна використати практично будь-який Т-подібний варіант. Є навіть специалізована назва - Т-трек.
    Мені під руки попався профіль, який використовують у рекламних бігбордах,що обертаються.
    Він має велику поверхню дотику (ширина 100мм) та ширину паза 35мм. Товщина паза - 6мм.Товщина самого металу - 1,5мм.
    Виникло питання кріплення алюмінію до дерева, але крутити саморізи не хотілося. Гугл підказував,що можна використати поліуретановий клей. Столярного PUR під руками не було, тому купив якийсь турецький на базарі. Зробив пробне склеювання - кусок сосни і кусок алюмінієвої пластини. По пластині пройшовся шліфмашиною,так щоб поверхня стала добре кошлатою. Для впевненості склеїв на добу часу під струбцинами. Чесно кажучи, результат мене не дуже вразив. Наче тримає, але якось не "мертво". Можливо не вистачило часу на полімерізацію, можливо він був занадто густий.
    Тоді я зробив друге склеювання, але вже намастив поверхні столярним ПВА. Сохло добу.
    Пробував відірвати - не вдалося. Кинув у воду на дві години - нехай поплаває. ПВА став гливкий, але заготовки не розклеїлися. Висушив - не відірвати.Я ніколи не думав,що ПВА буде тримати дерево та метал.
    Але все ж таки, для чистоти експерименту, весь периметральний профіль до стола я поклеїв на 2 типи клею - поліуретановий та столярний ПВА. На даний момент пройшло більше півроку - жоден елемент не відклеївся. Оскільки наклеєний профіль по краях треба було вивести підзалице, на кожну сторону подоклеював соснові смужки.
    Потім обійшов це все фрезером з підшипником. На фото, якщо придивитися видно "добор".

    Власне, на такій поверхні вже можна працювати. Але пробні роботи показали, що соснова коробка занадто м"яке дерево. Тому вирішив весь периметр обійти дубовою рейкою. Лишнє знімав рубанком, начисто виводив фрезером. Вийшло так що профіль втоплений в дерево. Звичайно, логічніше було робити весь стіл зразу з твердого дерева, але "маємо те що маємо".
    klei_proba.JPG profil_1.JPG profil_2.JPG profil_3.JPG profil_4.JPG
     
    bogdansv подобається це.
  7. Whisker

    Whisker Інженер

    Повідомлення:
    770
    Симпатії:
    1.982
    Адреса:
    Київ
    Каретки для шин.
    Для кареток я використав різні профілі та заготовки , які було знайдено на барахолках. Це переважно якийсь дюраль, сілумін тощо. Трохи фантазії і все вийшло. Зверніть увагу на текстолітову бонку, яка попадає у паз шини.
    Навіть у фестула цей момент зроблено примітивно, бо звичайна штамповка. Ось, наприклад на фото (не моє!, лише показав стрілкою) людина підкладає дерево,щоб не було люфту. Це мені не сподобалося і я зробив бонку, яку наждачкою вручну зробив трохи на конус. Тому шина сідає на неї щільно, без люфту.
    Передня каретка - відкидна. Зроблена на завісах. Рішення не оригінальне, таке вже зустрічав у подібних
    конструкціях. На барахолці пощастило - якраз знайшов чотири товсті циліндричні шайби: дві для вертикальної фіксації, дві - для горизонтальної. Нарізав різьбу під М6 - тримає добре.

    mft3_luft_2s.jpg shina_1.JPG shina_2.JPG shina_3.JPG
     
    bogdansv подобається це.
  8. Whisker

    Whisker Інженер

    Повідомлення:
    770
    Симпатії:
    1.982
    Адреса:
    Київ
    Ручки.
    Ручки для фіксації зроблено з обрізків дуба і груші. Склеів чотири "бутерброди" з трьох шарів на шкант,щоб не сповзало. Токарного в мене нема, тому вийшов з положення так. Позрізав пасовкою кути, щоб надати форму, наближену до циліндра. Далі шпильку М6 затиснув у дриль, яка у стойці і за допомогою стрічкової шліфмашини довів форму до циліндра. Звичайно, патрон трохи бив, тому циліндр вийшов не ідеальний, але поверхня стала гладкою і приємною на дотик.
    Згодом ручки та все дерево стола покрив лляною олією у два шари. Сохло десь 2 тижні.

    ruchki_1.JPG ruchki_2.JPG ruchki_3.JPG ruchki_4.JPG ruchki_5.JPG ruchki_6.JPG
     
    Конон Кононович, halvard1957 та rondlyk подобається це.

Поділитися цією сторінкою