Конкурс Гідропонні системи своїми руками.

Тема у розділі 'Проектна майстерня', створена користувачем LVV, 17 кві 2017.

  1. LVV

    LVV Прораб

    Повідомлення:
    431
    Симпатії:
    425
    Адреса:
    Закарпатська обл., Свалявський р-н
    Всіх форумчан і гостей форуму вітаю зі святом Великодня!

    Хочу поділитись з вами моїм хоббі, а саме створенням установок для вирощування аби-чогось для душі. Стимулом займатись гідропонікою було бажання скуштувати овочі, які вирощені в відносно чистому середовищі, так як землі, яка б не було загажена важкими металами і іншими відходами які продукує людина, майже немає. А щоб очистити землю і вирощувати на ній еко продукти закордоном коштує великих грошей, але і це не гарантує "чистоти" землі, так як проходження одного дождя може її залити набором хімічних елементів концентрація яких буде перевищувати гранично допустимі норми. До того ж контролювати концентрацію хімічних елементів в землі надзвичайно важко, бо це не замкнута система, а жива звязана з життям планети складна система. Наприклад ви можете внести необхідну кількість азоту, а він буде вимитий надмірним дождем або зїдений бурянами. А може бути навпаки, коли турботлива бабуся в селі добре зрошує огірочки настоєм курячого посліду в якому азоту в сотні раз більше ніж потрібно і огірок його не переробляє, а відкладає у вигляді нітратів в концентраціях, що не сприяють нашому здоровю.

    Також вирощування рослин на землі потребує постійного догляду і інтуіції, щоб вгадати коли потрібно полити, а коли потрібно захистити від хвороб. До того ж і води потрібно в десятки і сотні разів більше, ніж коли ви вирощуєте рослинку в гідропонних системах. Також в гідропонних системах субстрат є хімічно нейтральний і відносно стерильний в порівнні із землею, а отже хвороби менше атакують рослин. До того ж кожна рослина особлива, і в гідропонних системах легше дати рослині те, що вона потребує. Наприклад огірок полюбляє більше азоту, а помідор більше калій, а горох чи квасоля більше фосфору. До того ж на різних етапах життя потрібні різні схеми живлення, наприклад для формування скелету молодій рослині потрібно більше кальцію, а після того як рослинка виросла, то кальцію споживає менше.


    Але для мене це більше технічна творчість, а більше по гідропоніці можна почитати в темі, яку створив @Botan. Я ж просто покажу свої гідропонні системи і розкажу що потрібно, щоб овочі могли рости як в приміщенні без сонця і вентиляції, так і зовні приміщень на відкритому просторі і не вимагали догляду і були надійними в роботі.

    Отож декілька фотографій для початку. Все зроблено з пластмаси, яка не шкодить рослинам, а саме з поліпропілена. Паяв термофеном з регулюванням температури.
    01.JPG 02.JPG 03.JPG 04.JPG 05.JPG 06.JPG
    ще декілька фотографій
    8.jpg 7.JPG 10.jpg 09.JPG 11.jpg
     
    soldat1187, churik та Т.М. подобається це.
  2. gam-ua

    gam-ua Заслужений майстер

    Повідомлення:
    2.146
    Симпатії:
    684
    Адреса:
    Чернігівська обл. Ічня
    цікава тема. бачив теплиці на гідропонні. огірки росли у кокосову субстраті. вирощування у субстраті вимагає капельного поливу. дуууужжжжеееее сильно дозованого поливу. як ви підмішує у воду необхідну кількість міндобрив? вирощену продукцію на нітрати здавали? бо знаю в теплиці були проблеми із налагодження промислової системи капельного поливу і внесенням безпечної кількості добрив.
     
  3. LVV

    LVV Прораб

    Повідомлення:
    431
    Симпатії:
    425
    Адреса:
    Закарпатська обл., Свалявський р-н
    Гідропоніка в теплицях це не новинка, але вирощування для себе і вирощування для заробітку - це велика різниця. Все починається з насіння, яке повинно бути таким, щоб овочі можна було збирати в чітко прогнозовані дні і щоб різні рослини росли з одинаковою швидкістю, щоб можна було все організувати за наперед побудованим планом. Також, щоб заробляти на овочах, то потрібні великі об'єми. Крім того, щоб була повторюваність і щоб все проходило згідно з наперед розробленою технологією, а також щоб можна було швидко змінити субстрат і швидко реагувати на вигляд рослин, то використовують капельний полив в мат із мінеральної вати.

    Ось цікавий канал в ютюбі і одне із відео по теплицям



    В мене все просто організовано і проблем з добривами немає. Рослині перш за все потрібно забезпечити мікроклімат, а все інше хоча і має значення, але воно більше впливає на розімір врожая. Особливо велика проблема з мікрокліматом, якщо вирощування в приміщенні без сонця і вентиляції. В такому приміщенні потрібно багато витрачати електрики(грошей) на освітлення. Все інше, то дрібниці. Пізніше ще розкажу як в мене зроблено.

    Щодо добрив, то я використовую комплексні добрива як крісталон 3.11.38, мастер 13.40.13, а також яра ліва кальцінити, калієву селітру, аміачну селітру і сульфат магнія. Інколи ще підмішую залізний і мідний купорос.

    Щоб правильно годувати рослину, то перш за все потрібно мати перевірену схему живлення для різних стадій розвитку рослини, або оптимальну єдину схему. Наприклад для огірка мені подобається така схема:

    N-160, P-70, K-230, Ca-150, Mg-50, S-35, B-0.2, Fe-0.6, Mn-0.6, Zn-0.3, Cu-0.03, Mo-0.05, Cl-35

    Дану бажану схему я записую в NPK калькулятор. Також в NPK калькулятор я вношу добрива, які є в мене в наявності. Після цього починається пошук найбільш оптимального рішення, тобто для кожного добрива я задаю його кількість в грамах в майбутній суміші і дивлюся наскільки отриманий результат співпадає з ідеальним бажаним.
    Наприклад якщо в мене буде кристалона 0.4гр/л, мастера 0.3гр/л, калієвої селітри 0.3гр/л, кальциніту 0.6гр/л, сульфата магнія 0.4гр/л і залізного купоросу 0.001гр/л, то я отримаю результат:

    N-183, P-72, K-273, Ca-159, Mg-48, S-98, B-0.16, Fe-0.7, Mn-0.25, Zn-0.13, Cu-0.05, Mo-0.019

    Даний результат близький до бажаного вище. Єдина проблема в зважуванні добрив, бо долі грама зважувати зовсім не просто. Саме тому я готую концентрати, які в сотні разів більш концентровані ніж потрібно, а коли потрібно долити в установку розчина, то я концентрат розбавляю у великій кількості води. При цьому щоб не плутатись з кількостями, то я роблю так концентрат, щоб при його використанні я брав з кожної банки одинакову кількість концентрата, наприклад в мене 3мл на літр води.
    Концентрати.JPG
    В подальшому я тільки заміряю з допомогою TDS метра вміст солей і добавляю або води або концентрата. Хоча це тільки в ідеальному випадку, коли рослині сподобалась ваша схема живлення і вона рівномірно споживає елементи. Але буває, що деякі елементи рослині більше подобаються і їй не вистачає даного елемента в розчині і тоді ви повинні збільшити вміст даного елемента при доливанні концентратів. Щоб зрозуміти якого елементу не вистачає, то потрібно вміти діагностувати здоровя рослини по листкам. Є навіть можливість автоматичної діагностики...
    --- добавлено: 23 кві 2017 у 12:36 ---
    Для початку я розкажу про найпростішу установку для вирощування салатів, яка називається DWC(глибоководна культура).
    04.JPG
     
    Останнє редагування модератором: 1 тра 2017
    Julla та Энки подобається це.
  4. Vitalik Xm

    Vitalik Xm Інженер

    Повідомлення:
    459
    Симпатії:
    590
    @LVV, а як Ваші продукти на рахунок "хімії",
    тут просто всі говорять про необхідність здорового харчування, чистих продуктів?
     
  5. LVV

    LVV Прораб

    Повідомлення:
    431
    Симпатії:
    425
    Адреса:
    Закарпатська обл., Свалявський р-н
    Я вирощую продукти для себе, а отже в мене вони "чисті". Нажаль те, що ми купуємо в магазинах, і яке як правило вирощене на гідропоніці, не обов'язково "чисте".
    Як бачите вище, то є поняття схеми живлення. В залежності від схеми живлення, то можна продукт або наситити корисним набором елементів або можна спрямувати схему живлення тільки на отримання максимальної кількості врожая і якомога зовні красивих і велетенських плодів. Але гарні і великі плоди, не означає, що вони корисні і смачні.
    До того ж зараз є велика кількість насіння(гмо), яке спроектована на отримання максимального прибутку і малокорисне для людини. Виробники такого насіння також надають схеми живлення, які максимізують прибуток.
    Якщо у вас класичне насіння, яке не для прибутковості, і ви дотримуєтесь класичної схеми живлення і не думаєте про максимальний врожай(перш за все на це впливає азот), а думаєте про смак і корисність(ГДК елементів), то ви вдома зможете дотримуватись "здорового харчування".
     
    bogdansv подобається це.
  6. Vitalik Xm

    Vitalik Xm Інженер

    Повідомлення:
    459
    Симпатії:
    590
    Як в домашніх умовах дотримуватись тієї норми, чи все-ж надійніше традиційно?
     
    Julla подобається це.
  7. LVV

    LVV Прораб

    Повідомлення:
    431
    Симпатії:
    425
    Адреса:
    Закарпатська обл., Свалявський р-н
    Якщо ви про справді здорове харчування, то традиційно не зможете, бо земля занадто складний субстрат і точно знати чи немає перевищення хімічними елементами їх гранично допустимих норм неможливо. З допомогою гідропоніки можна точно задавати той набір хімії, який після перетворення рослинами у форму прийнятну для нашого шлунку, буде корисним для нашого організму.
    Але здорове харчування це лише МАЛЕНЬКА частинка нашого здоровя. Великою ж частиною є спосіб життя і психічне здоров'я. Тому не варто так сильно концентрувати увагу на здоровій їжі. Гідропоніка це не лише здорова їжа, а і хобі яке позитивно впливає на ваш психологічний стан.
     
    Vitalik Xm подобається це.
  8. LVV

    LVV Прораб

    Повідомлення:
    431
    Симпатії:
    425
    Адреса:
    Закарпатська обл., Свалявський р-н
    Отож DWC(глибоководна культура) система.
    Це одна із найпростіших систем. Система складається із бака з розчином в який занурюються корені рослини, а компресор дає можливість кореням дихати, насичуючи розчин повітрям - див. прикладену схему.
    Deep-Water-Culture.jpg
    --- добавлено: 23 кві 2017 у 18:41 ---
    В мене бак зроблений із поліпропілена товщиною 5мм. Розмір бака 85х38х15см. Бак в мене залишився від попередніх моїх хобі, а саме вирощування зимою трави для кроликів, а потім він слугував, щоб отримати солод для бездріжевої закваски для хліба. Зрештою став баком для гідропонної системи.
    На бак встановлюється лист екструдованого пінополістирола, в якому я висверлив отвори насадкою, яка використовується для вирізання отворів в гіпсокартоні. В отвори вставляються сітчаті стаканчики, а в стаканчики ставимо рослину і фіксуємо її керамзитом.
    Для насичення розчина використав звичайний компресор від акваріума і розпилювач - див. фото.
    DWC.JPG
    --- добавлено: 23 кві 2017 у 18:56 ---
    Рослину в стаканчики я встановлював вже з корінням, а для цього я попередньо в кубиках пророщував насіння салата. При цьому перепробував багато різних салатів як шпинат, лоло біонда, ромен біонда монтаре і т.д. Насіння перед посадкою в кубики я барборіровав протягом 30хв, а потім встановлював їх в попередньо зволожені кубики мінеральної вати і прикривав перлітом. Потім всі кубики ставив в маленьку ємність і залишав в ємності шар малоконцентрованого розчину висотою 3-5мм. Потім чекав допоки насіння проросте і почне виходити із кубика, і тільки тоді ставив кубик в сітчатий стакан. Після цього ще один раз в день протягом 2-3 днів я ще зволожував кубик вручну, щоб корені занурились в розчин бака. Ось тоді можна рослабитись і чекати врожая. Вирощував я салат всередині приміщення і тому потрібне було світло. Світло в мене було комбіноване - світодіодна стрічка+люмінісцентна лампа - див. фото. Світодіодні стрічки давали червоне і зелене світло, а люмінісцентна лампа все інше.
    Лампа.JPG
     
    Останнє редагування модератором: 1 тра 2017
  9. LVV

    LVV Прораб

    Повідомлення:
    431
    Симпатії:
    425
    Адреса:
    Закарпатська обл., Свалявський р-н
    Одна із схем живлення для салата:
    N-140, P-60, K-220, Ca-80, Mg-50, S-35, B-0.38, Fe-1.4, Mn-0.19, Zn-0.3, Cu-0.04, Mo-0.05, Cl-35
    Для розчина використовував крісталон 3.11.38, мастер 13.40.13, яра ліва кальцінити, калієву селітру, аміачну селітру і сульфат магнія. Можна також чисті солі, але їх важче дістати. До того ж як бачите із схеми, то вона складається із макро - і мікроелементів, тобто елементів яких потрібно багато і елементів яких потрібно дуже мало. Отож не проблема якщо ви дали забагато макроелементів, але якщо дасте багато мікроелементів, то отруєння гарантоване. Тому краще комплексні добрива у яких є необхідна кількість мікроелементів.
    Доречі саме через надмір мікроелементів в землі, землю можна вважати отруєною. Наприклад, одна пальчикова батарейка може отруїти 20м2 землі такими елементами як свинець, кадмій, ртуть, мідь, цинк, марганець, цинк і т.д. Навіть звичайне оприскування дерев мідним купоросом насичує землю надмірною кількістю міді, яка в малих кількостях потрібна, а у великих кількостях є отрутою. У випадку з гідропонікою теоретично можна бути впевненим, що мікроелементів буде в межах допустимих концентрацій...хоча це ще залежить від якості води яку ви будете використовувати для гідропоніки.
     
  10. gam-ua

    gam-ua Заслужений майстер

    Повідомлення:
    2.146
    Симпатії:
    684
    Адреса:
    Чернігівська обл. Ічня
    найбільше мене лякає розведення добрив. от я у грунт добрива не вношу. тільки гній. рослина сама знає скільки взяти. а от із добривами хз. думаю я тут не один такий, який би хотів побачити довідку із лаболаторії ринки про вміст нітратів у ваших овочах. вона досить дешева. це не претензія, просто велика цікавість.
     
    Vitalik Xm подобається це.

Поділитися цією сторінкою